Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

.: BETULKE JERSEY MU :.

KUALA LUMPUR: Muslim tidak boleh memakai jersey merah terkenal Manchester United  kerana 
lambang "syaitan" pada puncak pasukan tersebut, ulama Malaysia berkata hari ini. untuk lebih lanjut sila layari link ini :  Muslims vs ManUtd Jerseys

Manchester United dan selebihnya dari Liga Perdana Inggeris secara besar-besaran popular di Malaysia yang majoriti penduduknya Muslim dan seluruh wilayah Asia, tapi ulama konservatif mengatakan jersey ini tidak islami. 


Juga dilarang adalah kemeja pasukan termasuk Brazil, Portugal, Barcelona, Serbia dan Norway, yang semuanya membawa gambar salib pada lambang pasukan mereka.

"Ini sangat berbahaya. Sebagai seorang Muslim, kita tidak perlu menyembah simbol-simbol agama lain atau syaitan, "kata Nooh Gadot, seorang ulama Islam atas dari negara selatan Johor, AFP. 


"Ini akan mengikis kepercayaan kita dalam Islam. Tidak ada sebab mengapa kita sebagai umat Islam harus mengenakan baju tersebut, baik untuk sukan atau alasan fesyen"kata Nooh Gadot, seorang penasihat dewan Johor agama. 


"Bahkan jika (jersey) adalah hadiah, kita harus penurunan itu. Hal ini bahkan lebih berdosa ketika orang menyedari hal ini salah dan masih membeli baju ini, "tambahnya. 


Nooh Gadot berkata tidak ada "fatwa", atau perintah agama, terhadap kemeja tapi yang satu itu tidak diperlukan ketika memang jelas salah bagi umat Islam untuk memiliki pakaian sebegini.

"Muslim harus bertaubat," katanya. 

Lain ulama terkemuka, Harussani Zakaria, seorang ulama dari negara Perak Utara, bersetuju bahawa syaitan perlu diasingkan, tidak dirayakan. 


"Ya tentu saja dalam Islam kita tidak memungkinkan orang untuk memakai baju semacam ini," katanya kepada AFP. "Syaitan adalah musuh kita, mengapa kau meletak foto mereka pada pakaian? Anda hanya mempromosikan syaitan. " 


Malaysia adalah negara Islam umumnya moden, tapi ulama konservatif telah mengeluarkan fatwa kontroversial di masa lalu termasuk larangan amalan kuno yoga, yang dikritik kerana termasuk unsur-unsur Hindu keagamaan. -AFP

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 Cucuk:

Catat Ulasan