Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

SUCIKANLAH 4 PERKARA

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

"sampaikanlah walau satu ayat" al hadis
- LAA HAULAWALA QUWWATAILLA BILLAH -

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

KHASIAT AYAT KURSI




Mahfum ayat:

Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidur, bagi Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh memberi syafa'at kecuali dengan izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakk Nya. Lebih luas kerusinya dari langit dan bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia Maha Tinggi dan Maha Besar.

[Allah! There is no god but He, the Living, the Self-subsisting, Eternal. No slumber can seize Him nor sleep. His are all things in the heavens and on earth. Who is there can intercede in His presence except as He permitteth? He knoweth what (appeareth to His creatures as) Before or After or Behind them. Nor shall they compass aught of His knowledge except as He willeth. His Throne doth extend over the heavens and the earth, and He feeleth no fatigue in guarding and preserving them for He is the Most High, the Supreme (in glory).]

Penjelasan:

Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.

Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangan nya.

Rasulallah S.A.W segera memerintah kepada penulis Al-Quran iaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.

Ada terdapat sembilan puluh lima buah hadis yang menjelaskan fadilat Ayat Kursi. Sebabnya ayat ini disebut ayat KURSI kerana di dalam nya terdapat perkataan KURSI, ertinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.

Perlu di ingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk Tuhan, tetapi adalah KURSI itu syiar atas kebesaran Tuhan.

Khasiat Ayat Kursi:

  1. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istikamah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk kerumah atau ke pasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, Insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dan keluarganya, anak-anak nya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.

  1. Terdapat keterangan dalam kitab Assarul Mufidah, barang siapa yang mengamalkan membaca ayat kursi, setiap kali membaca sebanyak 18 kali, Insya'Allah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin Allah S.W.T.

  1. Salah seorang ulama Hindi mendengar dari salah seorang guru besarnya dari Abi Lababah r.a, membaca ayat Kursi sebanyak anggota sujud (7 kali) setiap hari ada benteng pertahanan Rasulallah S.A.W.

  1. Syeikh Abul ‘Abas AlBunni menerangkan: “Sesiapa membaca ayat Kursi sebanyak hitungan kata-katanya (50 kali), di tiupkan pada air hujan kemudian diminumnya, maka Insya'Allah Tuhan mencerdaskan akalnya dan memudahkan faham pada pelajaran yang dipelajari.

  1. Sesiapa yang membaca ayat Kursi selepas sembahyang fardhu, Tuhan akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membacanya ketika hendak tidur, terpelihara dari gangguan syaitan, dan sesiapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya.

  1. Syeikh alBunni menerangkan: Sesiapa yang membaca ayat Kursi sebanyak hitungan hurufnya (170 huruf), maka Insya'Allah, Tuhan akan memberi pertolongan dalam segala hal dan menunaikan segala hajatnya, dam melapangkan fikiranyan, diluluskan rezekinya, dihilangkan kedukaannya dan diberikan apa yang dituntutnya.

  1. Barang siapa membaca ayat Kursi ketika hendak tidur, maka Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi.

  1. Abdurahman bin Auf menerangkan bahawa, ia apabila masuk ke rumahnya dibaca ayat Kursi pada empat penjuru rumahnya dan mengharapkan dengan itu menjadi penjaga dan pelindung syaitan.

  1. Syeikh Buni menerangkan: sesiapa yang takut terhadap serangan musuh hendaklah ia membuat garis lingkaran dengan isyarat nafas sambil membaca ayat Kursi. Kemudian ia masuk bersama jamaahnya ke dalam garis lingkaran tersebut menghadap ke arah musuh, sambil membaca ayat Kursi sebayak 50 kali, atau sebanyak 170 kali, Insya'Allah musuh tidak akan melihatnya dan tidak akan memudharatkannya.

  1. Syeikul Kabir Muhyiddin Ibnul Arabi menerangkan bahawa; sesiapa yang membaca ayat Kursi sebayak 1000 kali dalam sehari semalam selama 40 hari, maka demi Allah, demi Rasul, demi Al-Quran yang mulia, Tuhan akan membukakan baginya pandangan rohani, dihasilkan yang dimaksud dan diberi pengaruh kepada manusia. (dari kitab Khawasul Qur’an)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: ANDAI KU TAHU :.

Andai kutahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai kutahu

Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

Aku takut

Akan semua dosa dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

*Instrumental*


Andai kutahu

MalaikatMu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat padaMu

Aku takut

Akan semua dosa dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Ampuni aku

Dari segala dosa dosaku
Ampuni aku
Menangisku bertobat padaMu

Aku manusia

Yang takut neraka
Namun aku juga
Tak pantas di surga

Andai kutahu

Kapan tiba ajalku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat padaMu

Aku takut

Akan semua dosa dosaku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Ampuni aku

Dari segala dosa dosaku
Ampuni aku
Menangisku bertobat padaMu

Haaa... Haaaa... Haaa... Haaaa... [2x]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: BICARA ADIK-BERADIK :.

Suka saya nak post entry gambar ini. Nampak menarik pada saya, mungkin pada anda sama. Mari kita tengok apa komen semua bicara dua orang ini : 

(A)
(dialog debab ; antara kami siapa lebih comel, siapa hansem?)

(B)
(dialog bulat : mestilah aku comel. dialog debab : hahaha)

(C)
(dialog : bulat : "awak boleh buat macam saya?")

(D)
(dialog debab : jadi serah pada awak semua nak pilih antara kami berdua)

(E)
(dialog debab : saya hensem kan tambah comel gitu)

(F)
(dialog bulat : ek eleh perasanlah tu.)

(G)
(dialog debab: tentu awak semua setuju dengan saya kan? bulat ni jeles...)

(H)
(dialog debab : hahahaha mari tengok saya dengan lebih dekat agar lebih jelas kehenseman saya ini)

PESANAN : TOOLOOONG REKA DIALOG DAN KOMEN ENTRY INI.
[Komen dan dialog anda dihargai ( ^_^ )]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: PERLINDUNGAN WANG ANDA :.

Saya ingin menyambung semula post semalam : dalam segmen tahukah anda?
Tahukah anda untuk melindungi diri anda daripada penipuan?
a.Ingat - jika ianya terlalu baik untuk dipercayai, ia mungkin satu penipuan.
b.Hanya berurusan dengan institusi kewangan yang berlesen.
c.Periksa dengan pihak berkuasa sebelum melabur
d.Elakkan daripada dipaksa atau terburu-buru untuk melabur.
e.Berwaspada terhadap peluang pelaburan yang tidak bertulis.
f.Simpan maklumat berkenaan akaun bank dan kad kredit dengan baik, jangan dedahkan kepada sesiapa.

PESANAN : 6 CARA UNTUK MELINDUNGI DIRI ANDA DARI PENIPUAN.
[Sudah terkena beberapa kali? hanya kerana percaya pada promosi dalam internet dan tidak mencari maklumat yang tepat sebelum membuat keputusan. Anda adalah Sultan!]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: KENALI SKIM PELABURAN PALSU :.

Hari ini saya ingin post entry berkenaan pengetahuan am yang mungkin anda sendiri abaikan atau anda tahu tetapi anda tidak ingat jadi, marilah kita bersama-sama semaikan keinginan serba tahu yang ada dalam setiap ciri individu. Tahukah Anda bagaimana untuk mengenal skim pelaburan palsu :

a.  Anda dijanjikan pulangan tinggi ke atas pelaburan tersebut, contohnya pulangan sebanyak 20-30% sebulan dengan risiko yang rendah atau tanpa risiko.  (sekarang ni banyak berlaku terutama dalam dunia siber ini)

b.  Anda didesak untuk melabur dengan serta merta kerana tawaran tersebut adalah untuk masa yang terhad.  (Sah-sah yang selalu spam email tu penipuan, siap bagi masa 60 minit akan tamat promosi.  Dah berapa kali jumpa pelaburan begini.)

c.  Anda disuruh untuk melabur dalam skim yang beroperasi di luar negara di mana anda tidak boleh mengesahkan premis perniagaan tersebut atau mengesahkan skim tersebut daripada laman web mana-mana pihak berkuasa. (selalunya dapat email dari afrika selatan, seseorang yang berpangkat dalam bank.)

d.  Anda disuruh untuk melabur dalam skim yang memerlukan anda memberi maklumat peribadi mengenai akaun bank anda, contohnya nombor akaun bank. (selalunya semasa mendaftar free kena isi dan ada nota : maklumat anda tidak akan digunakan untuk tujuan komersil atau maklumat anda selamat bersama kami)

PESANAN : BAGI YANG BELUM MENGETAHUI, SELAMATKAN WANG ANDA.  BAGI YANG PERNAH MENGALAMI JADIKANLAH INI SEBAGAI PANDUAN PADA MASA HADAPAN.  JANGAN MUDAH TERPEDAYA DENGAN ILMU INTERNET.  LEBIH-LEBIH LAGI YANG BUTA IT.

[Segmen tahukah anda.  taip sendiri entry ini.  walaupun selalunya rajin je copy n paste tetapi hari ini  menaip.  Selepas ini saya akan kongsikan Info tentang bagaimana untuk melindungi diri anda daripada penipuan  Info dari Panduan Pendidikan Pengguna dari Bank Negara Malaysia]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: PERANCANGAN KEWANGAN :.

Langkah-langkah untuk mengurus kewangan anda : Terdapat 4 langkah yang perlu diambil tahu :

Langkah 1
Menetapkan matlamat kewangan anda

Matlamat kewangan mencerminkan apa yang anda hendak lakukan dengan wang anda dalam tempoh yang tertentu.  Penentuan matlamat akan memastikan anda berbelanja serta menyimpan secara teratur untuk mencapai matlamat anda.  Matlamat ini berbentuk jangka masa pendek, sederhana atau panjang bergantung kepada faktor-faktor seperti usia, pendapatan, taraf perkahwinan dan jumlah tanggungan.

Contoh : 
Jangka masa pendek - Melangsaikan hutang KAD KREDIT
Jangka masa sederhana - membeli kereta.  membeli rumah
Jangka masa panjang - simpanan untuk persaraan

Langkah 2
Jejaki ke mana perginya wang anda
Seterusnya anda perlu memantau tabiat berbelanja anda.  Mulakan dengan merekod segala perbelanjaan dalam tempoh tertentu.  Contohnya selama lapan minggu, ini bertujuan untuk mengetahui ke mana wang anda telah di belanjakan bukan untuk mengurangkan perbelanjaan.

Langkah 3
Menilai tabiat berbelanja anda
Anda perlu menilai tabiat berbelanja sekiranya anda tidak mempunyai sebarang lebihan wang pada akhir bulan atau ingin meningkatkan jumlah simpanan.  teliti senarai perbelanjaan harian dan nilai sama ada ia merupakan keperluan atau kehendak. kurangkan perbelanjaan yang berkaitan dengan kehendak.  kenalpasti dan elak tabiat buruk ketika berbelanja.

Langkah 4 
Menulis rancangan perbelanjaan anda
Setelah anda mengkaji tabiat berbelanja anda.  anda boleh membuat pelan perbelanjaan yang akan membantu anda mencapai matlamat kewangan anda.  anda boleh menggunakan "Buku Pengurusan Belanjawan Keluarga" yang diterbitkan oleh Bank Negara Malaysia untuk membantu pengguna membuat dan memantau perbelanjaan harian.  bulanan dan tahunan.

PESANAN : JIMAT AMALAN YANG MULIA
[taip kelam kabut sebab nak keluar jam 9.30 am.  nasib baik sempat ada 4 minit dah selesai taip entry ini]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: HAPPY :.

"Life smile at you
when you happy.
Life salutes you
when you make others happy."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: HIDUP TIDAK TERDUGA : .

"Sesungguhnya orang yang berakal itu menyembunyikan rahsianya, dan orang yang jahil membuka keaibannya. "

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

. : CARA-CARA BERTAUBAT :.

Sumber rujukan: Solat Taubat (Panduan Penjernihan Jiwa)Muhammad Isa SelamatALLAH swt sentiasa memerintahkan kita supaya bertaubat, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “
Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang sebenar
.” (At-Tahrim: 8.)Allah telah membuka pintu harapan kepada hamba-hambaNya: “
Katakanlah; wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang
.” (Az-Zumar: 53)
Syarat-syarat taubat

:1.Ikhlas ingin bertaubat2.Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi3.Menyesal atas perbuatan yang telah dilakukan4.Harus mempunyai tekad di dalam hati tidak akan melakukan dosa itu untuk selama-lamanya5.Dikerjakan sebelum ajal tibaJika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubat yang dilakukan itu tidaklah sah. Jika dosa berkaitan dengan manusia yang lain, maka syaratnya ditambah lagi, iaitu harus dapat membebaskan diri dari hak orang yang berkaitan. Contohnya jika hal itu berbentuk harta, harus dikembalikan. Jika berbentuk hukuman, ia harus menyerahkan diri mohon dimaafkan. Jika hal berupa cacian dan sebagainya, maka ia harus memohon keredhaannya.

Waktu melaksanakan taubat

:Taubat tidak boleh diundur-undur atau ditunda. Kerana jika demikian ia sangat berbahaya bagi hati manusia. Jika tidak segera menyucikan diri sedikit demi sedikit, maka pengaruh dosa itu akan bertompok-tompok, dan akhirnya akan merosakkan hati sehingga tertutup dari cahaya kebenaran.Di antara penyebab yang akan membangkitkan jiwa bertaubat seseorang itu adalah jiwa yang selalu mengingati hari kematian dan hidup bersendirian di dalam kubur. Kata-kata mati adalah sesuatu yang sangat menakutkan kebanyakan manusia. Mati beerti berpisah dengan segala yang disayangi atau dicintai. Hari terputusnya segala nikmat. Sedangkan berpisah sebentar sahaja dengan anak atau isteri, dapat mengalirkan air mata kesedihan, apa lagi berpisah untuk selamanya

Firman Allah: “
Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati pula
.” (Az-Zumar: 30)Di samping mengingat tentang azab penderitaan yang bakal dihadapi oleh orang-orang yang berdosa mengingat kenikmatan syurga yang bakal ditempati oleh orang-orang yang soleh juga akan dapat membangkitkan keinginan jiwa untuk melakukan taubat dengan segera.
Cara melaksanakan solat taubat

:Cara melaksanakan solat taubat ini sama dengan solat biasa, iaitu setelah berwuduk dengan sempurna, lalu berdiri di tempat yang suci, menghadap kiblat;


Waktu di lakukan - bila-bila masa merasa telah berbuat dosa (kecuali waktu
makruh tahrim
utk melakukan solat)*. Sebaik-baiknya 2/3 malam (pukul 2 pagi ke atas), semasa Qiyamullail

Lafaz niat: “Sahaja aku mengerjakan solat sunat taubat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.”

Rakaat pertama membaca (disunatkan membaca doa Iftitah) kemudian surah Al-Fatihah. Selepas itu Ayatul Kursi 11 kali

Rakaat kedua membaca surah Al-Fatihah. Selepas itu surah Al-Ikhlas 11 kali

Semasa sujud akhir rakaat kedua, ucapkanlah Doa Nabi Yunus sebanyak 40 kali (bersungguh-sungguh di dalam hati memohon keampunan dari Allah Ta’ala),

Ertinya:

“Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.”

Selepas salam, perbanyakkan istighfar seperti,
Ertinya:
Ampunilah hamba Ya Allah. Tuhan yang Maha Agung. Tiada Tuhan yang lain melainkan hanya Engkau. Dialah Tuhan yang Maha Hidup lagi Maha Perkasa dan hamba bertaubat kepada Engkau ya Allah.

dan berdoa dengan Penghulu Istighfar,

Ertinya:

“Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Mu sekuat mampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan aku mengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.”

Kemudian boleh juga berdoa mengikut luahan hati dan munajat masing-masing ke hadhrat Allah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: TANDUSNYA HATI WANITA :.

Aku tak pernah mahu ikatan ini
Aku tak pernah tahu ikatan ini begini
Pengorbanan cukup tinggi
Pengorbanan komitmen setia
Seiring dengan masa usia ikatan ini

Tega kah hati ini
Untuk melepaskan ikatan ini
Masalahnya hatiku tidak tega
Malah tidak sanggup untuk meleraikan ikatan ini
Takut engkau enggan menerima dan terluka

Untuk melukakan hatimu
Adalah perkara yang sering aku buat
Sehingga aku tidak tahu bagaimana untuk
Berdepan semula denganmu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SYAWAL SENDIRI :.

Sendiri
Manempuh hidup
Tiada berayah tiada beribu
Sendiri aku berjalan
Tiada harta menjadi bekalan

Belum pernahku kesali hidupku
Lahir ke dunia pun begitu
Suka dukaku tanggung sendiri
Dengan ketabahan hati
Mana saudara manakah teman teman
Disaatku memerlukan
Kepalsuanmu makin menjadi nyata
Kemesraan sementara

Sendiri
Kadang menyiksakan
Kerna tiada teman bicara

Klik di sini : Jangan Lupa Lirik 2010

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SALAM SYAWAL :.

Assalammualaikum w.b.t.

Selamat Menyambut Hari Raya
Aidilfitri

Maaf Zahir dan Batin

[bagi yang kenal dan tidak kenal]
[bagi yang kunjung dan balas kunjung]
[bagi semua blogger kat Malaysia]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: BUAT DUIT :.



Hari ini, sambil jalan-jalan dalam gengblogger, ada ternampak 1 tips menarik untuk tingkatkan trafik yang belum pernah dicuba sebelum ini.

Tipsnya adalah seperti dibawah. Tips ni pun dapat dari page myvitrd. Thank you untuk tips yang menarik ni.

Jom kita ramai-ramai blogger-blogger cuba tips di bawah ni.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: IKLAN SAYA TIDUR LAH :.

maklumat ini saya ambil dari Nuffnang.
Sebagai orang baru dalam dunia blog,saya juga selalu tertanya-tanya persoalan ini.
Kenapa kadang-kadang iklan tu keluar,kadang-kadang takde.
Oit,main nyorok-nyorok pulak dia ye..
Ini kerana
Pihak pengiklan akan 'membeli waktu' untuk menyiarkan kempen iklan mereka.

Contoh

Jika pihak pengiklan pilih blog anda untuk kempen mCPM dan dia sasarkan 700 UV (unique visitor) selama 7 hari,ini bermakna iklan hanya akan muncul untuk 100UV ke blog anda setiap hari.
Start kol 12.00 malam sampailah pengunjung blog anda mencapai 100UV.
unique visitor bermaksud orang berlainan.Bukan orang yang sama.Lebih tepat lagi IP yang berbeza.Bila dah cukup 100UV,iklan tu stop.
alah..yang biasa diorang cakap tu "iklan awak tido lah.."
Bila jam dah pukul 12.00 malam esok,rutin ini akan berulang sampai cukup 7 hari.

Perkara yang sama juga berlaku untuk kempen CPC.

Contoh,jika pengiklan 'membeli' 700 klik untuk suatu kempen yang akan berlangsung selama 14 hari,setiap hari cuma 50 klik sahaja disasarkan untuk memenuhi kuota selama 2 minggu kempen berjalan.Iklan CPC akan dipaparkan di blog yang tiada kempen mCPM pada ketika itu.Lepas dah dapat 50 klik,iklan itu akan hilang dan muncul semula pada pukul 12 malam nanti.

moral of the story,pengiklan akan berminat nak letak iklan kat blog korang jika kedudukan kod iklan yang korang letak tu stategik.Lagi satu rajin-rajin lah blogwalking untuk meningkatkan jumlah pengunjung ke blog anda

untuk lebih paham

boleh baca entri jadual iklan nuffnang mengganas dari blogger Sop

PESANAN : USAHA TANGGA KEJAYAAN
[kalau banyak follower maknanya iklan lagi lambat tidur] 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: RAWATAN PENYAKIT GASTRIK :.

Rawatan penyakit gastrik:

  1. Pastikan mulai sekarang, waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat contoh setiap hari makan tengahari pukul 1.00 tgh plus minus 15 minit.
  2. Pastikan bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu. Pastikan juga minum hanya sesudah makan bukan berulamkan minum!!
  3. Elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera.
  4. Elakkan nescafe, kopi, teh, minuman bergas, sunquick dalam botol, orange squash, air limau
  5. Jikalau peringkat gastrik berat, elakkan segala makanan mengandungi yeast seperti roti, donat, pau, piza dll
  6. Elakkan makan terlalu kenyang
  7. Elakkan cuka, makanan yang pedas
  8. Elakkan atau kurangkan daging dan ayam.
  9. Elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa.
  10. Elakkan sama sekali dari mengambil sebarang ubat dari doktor dan klinik bagi rawatan gastrik seperti milk of magnesia dsb kerana ia akan merumitkan lagi gastrik.
  11. Minum susu segar atau susu tepung full cream (bukan HL atau low fat atau annelene) pada awal pagi (6.30 pagi), 10.00 pagi, 4.00 ptg dan 9.30 malam setiap hari sehingga benar-benar sembuh.
  12. Kalau sakit perut teramat sangat, muntah atau demam, ambil secekak pucuk jambu batu, rebus dengan 3 sudu ketumbar, rebus dengan 3 gelas air dan masak hingga menjadi 1 gelas. Bahagikan air ini kepada 3 bahagian, minum 1 bahagian air rebusan ini tiga kali setiap 4 jam.
PESANAN : MAKLUMAT INI HANYA BENAR APABILA ADA YANG MENCUBA DAN KEMBALI SIHAT
[dapat dari blog emjayjb banyak info berguna.]
 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: MERDEKA 53 TAHUN :.

Assalammualaikum w.b.t.


Kenangan sebelum, semasa dan selepas 53 tahun merdeka.
a.sebelum merdeka
Hidup dalam keadaan susah.  makan ubi kayu. persaingan kurang sebab masing-masing hidup dalam daif.

b.semasa merdeka
Hidup sudah bersinar, bermulalah era baru dalam kehidupan di Malaysia.  Anak bangsa berlumba-lumba membina kehidupan yang lebih baik.

c.selepas 53 tahun merdeka
Hidup sudah selesa. Anak bangsa lupa jati diri. Lupa asal usul, lupa keperitan zaman sebelum merdeka. alpa dengan kemewahan dan kedamaian Malaysia. Masalah sosial semakin teruk malah kes-kes rogol, kemalangan, buang bayi dan yang seumpamanya semakin hari semakin teruk!.  Apakah erti merdeka ini pada mereka? nak tag semua orang yang menjadi follower di http://coretanperantau.blogspot.com/ seramai 2032 orang.

PESANAN : JANGAN LUPA PADA DARAH YANG PERNAH MENYIMBAH BUMI MALAYSIA
[selamat hari kemerdekaan ke-53 tahun]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: NUFFNANG :.

Sejak 17 April 2010 jam 12.08.33 saya baru daftar dengan Nuffnang.

saya baru kenal nuff ni tak lama rupanya dan pendapatan pun tak seberapa.  sebab saya jarang online.  cuma sekurang-kurangnya menjadi realiti ada juga 'income' walaupun serendah RM0.40 sebabnya sebelum ini saya tiada income dari mana-mana pengiklanan online.  rasa seronok ada juga kan...

klik untuk lihat lebih jelas.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: LINK JAKIM :.

Link paparan digital al-Quran [Papar Al-Qur'an]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

(- v -) TEKNIK PENCULIK KANAK-KANAK DI PASARAYA

SILA AMBIL IKHTIBAR ATAS APA YANG BERLAKU...
Tajuk : Helah Menculik Kanak-Kanak Di Carrefour JBSubject : Child Kidnap Trick in Carrefour, JB

Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja... Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu... Terima Kasih.Even if you do not have little kids, pass this one on to everyone you can think of. You never know who you might save by sending this e-mail! Please, take the time and forward this to any friend who has children & grandchildren! Thanks!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kaitan Lailatul Qadar dan Nuzul Al-Quran

Lailatul Qadar pula ialah suatu malam pada bulan Ramadhan yang begitu istimewa sekali fadilatnya. Malam al-Qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu lebih baik baik dari 1000 bulan. Apakah kaitannya malam al-Qadar dengan nuzul al-Quran? Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah SAW di antaranya firman Allah  SWT .
Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! (al-Qadar:1-5).  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: MANDI WAJIB :.

Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: KAD RAYA NAK BAGI PADA LONG :.

Long Muhammad Haffiz Long Hassan
80, Kampung Losong Haji Long,
21000, Kuala Terengganu,
Terengganu Darul Iman. 
 
PESANAN : AGAK-AGAK BOLEH SAMPAI KE SEBELUM RAYA KAD RAYA SAYA?
[nostalgia kad raya tidak dilupakan.]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: 40 KESILAPAN MENDIDIK ANAK :.

Dipetik dari buku '40 kesilapan mendidik anak' oleh Dr. Hassan Ali


1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat

2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat

3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak

4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak

5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-anak

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: ADA SESUATU UNTUK DI KONGSI :.

Sila klik [Papar Cerita]

PESANAN : NO HARD FEELING OK
[open minded]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

"PERTANIAN MENJANA EKONOMI NEGARA'

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: RINDU :.


Walaupun setiap hari saya mengingati seorang sahabat tetapi tidak sama dengan si dia yang tidak tahu langsung saya tetap tidak melupakan.  Saya hari ini mahu bergembira selalu. Saya tetap doakan di mana juga sahabat saya ini berada :












[Last Area]

Pesanan : Sudah 6 tahun kita tidak berjumpa walaupun jarak bukannya jauh tetapi kekangan tugas dan kehidupan menjadikan kita melupakan antara satu sama lain.
[Rindu itu adalah anugerah dari Allah S.W.T.]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SEMBUNYI DARI KAWAN YANG ANDA TIDAK GEMARI :.

Assalammualaikum w.b.t

Nak buat entry berbahasa inggeris kali ini sebagaimana kat bawah ini :

With more than 500 million people now on Facebook, it's inevitable that you'll be friended by someone you know, but with whom you don't want to share your online life. Once you've accepted them as a friend, how do you avoid them without the awkwardness of unfriending them?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: RAMADHAN :.

Assalammualaikum w.b.t

Baru berkesempatan mencatat sesuatu, dah mengantuk sangat sebab bangun dari jam 11 malam tadi dan belum tidur sehingga post ini di buat.  Agaknya boleh jadi seorang kaki online blogspot?  Sebab saya baru habiskan sebuah novel fauziah ashari - Matahari Cerah Lagi.  

Post kali ini saya cuma nak masukkan :

"SELAMAT BERPUASA DAN MOGA-MOGA SENTIASA DI BERKATI AMALAN"

Baru juga jap ni baca entry long tentang 3 'TA'.  Betul juga agaknya tu.  Saya nak berikan pendapat sedikit tentang 3TA ini :

1. waniTA
-  Lelaki perlukan seorang wanita untuk melengkapkan kehidupan dan kelangsungan generasi.  Oleh itu pilihlah seorang wanita kepada 4 perkara :
a.  Kecantikan
b.  Keturunan
c.  Keagamaan
d.  Harta
- Zaman kini wanita sukar di cari sebagaimana kehendak agama. Apapun soal jodoh, ajal dan maut adalah ketentuan Tuhan.
2. harTA
- Wanita perlukan harta dari seorang suami kerana itu sebagai perlindungan kepada anak-anak yang akan ada.   Jika harta tiada, seorang anak membesar dalam keadaan terumbang ambing.  Harta ini bermaksud juga wang tunai. maka para lelaki sediakanlah secukupnya keperluan sebuah keluarga sebelum berkahwin....

3. tahTA
- Wanita apabila menjadi seorang yang berkuasa sememangnya Hebat tetapi tidak manis jika memiliki seorang suami yang tidak berpangkat atau sama taraf.  Ini akan menyebabkan perselisihan pendapat di sebabkan kefahaman masing-masing berbeza dalam bentuk konteks yang sukar dijelaskan kerana hanya mereka yang alami akan merasai peritnya memiliki seorang wanita sebagai Ketua dan Isteri?  Agaknya?  Komen sikit!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SETANGKAI EDELWEISS :.

Tujuh tahun setelah perpisahannya dengan Martin, Monik menetap di Eropa, tersesat ke dalam rimba belantara cinta Pierre Jouvray. Sesaat dia terlena, ingin melupakan dan menerima. Namun kenangan masa lalu sentiasa menyapa, terutama di saat-saat kesepian. Martin tidak boleh dilupakannya.

Tapi Pierre tidak kenal putus asa. Dia terus-menerus melancarkan serangan gencar (kuat), membuat hati Monik gelisah dan ragu. Lambat dan laun dia menginsafi bahawa masa lalu tidak akan mungkin dihidupkan lagi. Yang sudah terkubur, biarkanlah istirahat dengan tenang. Hidup masa datang yang mesti dibinanya, bukan dibiarkan terkubur hancur menjadi santapan cacing-cacing kesalan yang sering mengganggu kedamaian fikiran.

Namun hatinya yang keras kepala tak mudah menyerah. Selalu dan selalu di dalam hati namanya masih bergema. Walau sudah sayup dimakan hari dan bulan, dia bergetar di dalam hati untuk hidup kembali. Martin!

Marga T.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: WIKIPEDIA,THE FREE ENCYLOPEDIA :.

Hm...

Assalammualaikum w.b.t

Buat pertama kalinya baru saya mengetahui maksud singkatan perkataan OST.  Selalu sangat dengar perkataan ini tetapi tidak maklum maksudnya.  Terima kasih kepada wikipedia kerana menyediakan maklumat untuk saya cari dan 'google'.

Apa-apa hal pun sila klik WIKI

PESANAN: ILMU DI TIMBA SELAGI HAYAT DIKANDUNG BADAN.
[OST = Open Source Track]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: NAMA MANJA SAYA :.

Hmm...

Masih berfikir nak bukak cerita tentang nama manja diri sendiri ni.  Ada nama manja malah mungkin sekarang dah hilang tetapi masih terbau-bau dan terimbau-imbau kenangan nama manja tu.  Nama manja sekarang yang dah tetap.

Pertama
Sewaktu saya kanak-kanak saya di panggil AMOI sebab gemuk dan muka macam cina.

*muka ada macam cina ker?*

Kedua
Semasa saya dalam darjah enam ada teman sekolah panggil PUMA (jenama beg) yang terkenal tetapi saya tak tahu ketika itu.  *mueheheh*
 

Ketiga
Oleh kerana saya sudah biasa berjalan laju ada orang tak sopan panggil saya SPEEDYGONZALES.  ingat lagi tak nama watak dalam kartun tu?  Entah apa tah namanya.


PESANAN : SEKARANG SAYA LEBIH SUKA SESIAPA PUN YANG KENAL, PERNAH KENAL, AKAN KENAL PANGGIL NAMA PENUH SAYA.
[Kesihan kan saya.]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: CINTA DALAM AL-QURAN :.

Dalam Al-Quran, perkataan 'hubb' diulang berulang kali.  Antaranya disebut bahawa Allah kasih kepada orang yang bertakwa, Allah kasih kepada orang yang berbuat baik, Allah kasih kepada orang yang sabar dan Allah kasih kepada orang yang bertaubat.  Pada ketika yang lain, Al-Quran menyebut bahawa Allah tidak kasih kepada orang yang zalim, Allah tidak kasih kepada orang yang melakukan kerosakan, Allah tidak kasih kepada orang yang membazir dan Allah tidak kasih kepada orang yang sombong.
 
Kecintaan kepada Allah dan Islam membawa seseorang ke ruang litup dan gelanggang yang menyelamatkan iman.  Cinta adalah anugerah Ilahi kepada setiap insan.  Insan yang tidak bercinta atau tiada rasa cinta adalah insan yang tidak mempunyai hati dan perasaan.  Manusia tidak dapat lari daripada cinta.  Oleh itu, Al-Quran menegaskan cinta sebagai sesuatu yang fitrah, Firman Allah ;

Maksudnya; " Dihiaskan bagi manusia itu kecintaan tentang apa-apa yang dapat menyenangkan iaitu daripada wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari emas dan perak, kuda-kuda pilihan, haiwan ternakan dan tanaman..."  (surah Ali Imran ; 14)

Cinta bertujuan melahirkan kebahagian dalam kehidupan.  Cinta ada pasang surutnya.  Ada ketika cinta itu akan pudar.  Ada ketika cinta itu cinta buta, ada ketika manusia buta cinta.  Setiap yang terjadi kepada cinta perlu dinilai dan digilap agar ia kembali bersinar.

Mengapa cinta itu penting?  Tidak lain tidak bukan ialah cinta adalah kunci kepada kebahagiaan.  Kebahagiaan adalah antara perkara terpenting dalam kehidupan kita.  Semua orang ingin bahagia.  Tidak ada manusia yang bercita-cita untuk tidak bahagia. Cita-cita bahagia adalah cita yang mulia.  Tidak guna duit banyak jika tidak bahagia.  Seandainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan lebih baik cinta itu tidak pernah hadir.

Cinta akan terbina dangan baik jika hati kita bersih dan ikhlas dalam bercinta.  Oleh itu, cinta yang tercerna nampak dalam kelakuan dan tingkah laku kita sebenarnya bermula daripada hati.  Jika perkahwinan itu secara paksa tanpa ada sekelumit pun rasa cinta, maka istana yang dibina akan punah.  Istana kebahagiaan juga akan musnah jika cinta tidak dibajai.


Cinta tidak boleh ditiru dengan begitu mudah.  Ia perlu dibina dan disemai dengan baik agar ia subur.  Oleh itu jika kita bercinta hanya kerana ingin meniru cinta orang lain, ia akan kabur.  Cinta mestilah berdasarkan asa yang kukuh.  Cinta tiruan adalah cinta yang lahir tanpa perasaan yang ikhlas.

Cinta juga khususnya cinta antara pasangan yang masih belum diikat dengan ikatan yang sah (akad nikah) perlu melalui adab dan peraturan syariat. Islam tidak mahu melahirkan cinta terlarang iaitu cinta yang melanggar hukum.

PESANAN : UNTUK JATUH CINTA MEMANG MUDAH.  UNTUK DICINTAI JUGA MEMANG MUDAH.  TETAPI UNTUK DICINTAI OLEH ORANG YANG KITA CINTAI ITULAH YANG SUKAR DIPEROLEHI.
[diculik dari : cakar harimau... tips kebahagiaan rumahtangga.  Ustazah Siti Nor Bahyah Binti Mahamood]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SAAT LAFAZ SAKINAH ;.

Heningnya
Sunyi suasana
Lafaz sakinah bermula

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: BETULKE JERSEY MU :.

KUALA LUMPUR: Muslim tidak boleh memakai jersey merah terkenal Manchester United  kerana 
lambang "syaitan" pada puncak pasukan tersebut, ulama Malaysia berkata hari ini. untuk lebih lanjut sila layari link ini :  Muslims vs ManUtd Jerseys

Manchester United dan selebihnya dari Liga Perdana Inggeris secara besar-besaran popular di Malaysia yang majoriti penduduknya Muslim dan seluruh wilayah Asia, tapi ulama konservatif mengatakan jersey ini tidak islami. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: CINTA ABADI :.

Cinta adalah kecenderungan hati kepada sesuatu.  Oleh itu, ia adalah kerja hati, bukan kerja anggota badan yang zahir.  Cinta seorang lelaki kepada seorang wanita atau cinta seorang wanita kepada lelaki adalah harus kerana ia adalah fitrah manusia.  Dalam hadis disebutkan : 

"Dicintai kepadaKu daripada dunia; wanita dan wangian..." (Riwayat Ahmad, An-Nasai dan Hakim).

Islam adalah agama fitrah, cinta juga adalah fitrah.  Oleh itu Islam amat mementingkan cinta, kasih dan sayang dalam kehidupan seorang muslim.  Cinta setiap individu Muslim hendaklah mengikut turutan ini.

-  Cinta kepada Allah S.W.T.
-  Cinta kepada Rasul
-  Cinta kepada diri sendiri
-  Cinta kepada ibu-bapa, pasangan dan kaum keluarga
-  Cinta kepada setiap saudara muslim

Cinta kepada Allah S.W.T adalah cinta yang paling UTAMA.  Cinta kepada Allah S.W.T diterjemahkan dengan cara cinta kepada Rasul dan mengikut ajaran Rasul.  Allah S.W.T berfirman yang bermaksud;

"Katakanlah (wahai Muhammad), jika kamu kasih kepada Allah S.W.T, maka ikutlah akan daku (Rasul)" (Surah Ali Imran : 31)

Al-Quran juga memberi amaran agar kita tidak mengutamakan cinta kepada perkara lain sebelum cinta kepada Allah dan Rasul.  Allah S.W.T berfirman yang bermaksud;

"Katakanlah jika bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, pasangan... lebih kamu kasihi daripada Allah dan Rasul-Nya, maka tunggulah hingga Allah mendatangkan dengan arahanNya."   (Surah At-Taubah ; 24)

Selepas cinta Allah S.W.T dan Rasul, maka barulah datang susunan cinta yang lain. Masalah akan timbul apabila pasangan meletakkan cinta suci mereka melampaui batas agama.  Oleh itu, setiap pasangan hendaklah memahami hakikat susunan cinta ini.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: LIRIK LAGU JAHAT : STACY :.

Aku sudah serik bercinta
Kerna asyik berakhir dengan kecewa
Tapi sejak hadirnya dia
Semua sistem kawalan kini terdedah

Kepala kata jangan gelojoh (no)
Hati pula kata pergi (go baby go)
Benarkah cinta itu buta
Kerna tak nampak apa selain dia

Korus
Aku aku
Bagaikan sudah terkena mantera cinta
Dari manakah kau datang menyerang
Diriku diriku
Yang disangka kebal
Oh jahatnya kamu
Jahatnya kamu
Engkau engkau
Penyebab diriku terigau-igau
Kini ku terbayangkanmu hampir setiap waktu
Ku mahu ku mahu denganmu selalu
Oh jahatnya kamu
Jahatnya kamu

Apa agaknya sudah jadi
Pada ingkar untuk tak bercinta lagi
Walaupun belum bersedia
Tapi hatiku mendesak dan menggesa

Ulang korus 2X

Jahatnya kamu
Jahatnya kamu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SENARAI SOSEJ YANG TIDAK HALAL :.


Salam...

Hmmm.....sedapnye sosej....makanan kegemaran keluarga, setiap bulan pasti kitaorang beli burger, nugget dan sosej untuk simpanan stok....tapi baru2 ni dapat emel dari JPM mengatakan ada 6 jenama sosej yang tidak halal telah di kenal pasti di campur usus babi....

Berikut adalah sosej yang tidak halal:-

  • Gourmessa
  • Muller's Haus
  • Dew Fresh
  • Puteri
  • Miami Butcher House
  • Maspac

Pengilang yang mengeluarkan produk sosej yang menggunakan usus babi dan memasarkan di pasaran tempatan adalah:-

  • Deluxe Food Services Sdn Bhd di Shah Alam (Gourmessa)
  • German Delicatessen di Subang (Muller's Haus dan Dew Fresh)
  • Puteri Pan Pacific (Puteri)
  • MiamiButcher House di Batu Ferringgi (MiamiButcher House)
  • Omcorp Sdn Bhd di Bukit Angkat Kajang (Dew Fresh)
  • Pacific Refgerating Sdn Bhd (Maspac)
Antara hotel dan restoran yang disyaki menyajikan dan menjual sosej menggunakan usus babi adalah:-
  1. Palace of Golden Horses
  2. Coffee Bean Tea Leaf
  3. Hotel Equatorial
  4. Ikea Cafe
  5. Muller Sausage

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: WARNA DAN TARIKH LAHIR :.

Assalamualaikum...

Kali ini ada sebuah article yang cuba menyingkap tentang rahsia warna keperibadian seseorang melalui tarikh lahir seseorang... So... sape2 yang beminat nak tau rahsia warna masing bole memeriahkan thread ni...  saja-saja just for fun... kalau tepat tu mybe sekadar kebetulan...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: LAGU INI LAGU SIAPA ? :.

Kalau hatiku sedang rindu
Pada siapa ku mengadu
Karna hati bertanya selalu
Berlinanglah air mataku

Akan kucari walau kemana
Ingin aku berkelana
Ke ujung dunia engkau kucari

Kalau hatiku sedang rindu
Pada siapa ku mengadu
Karna hati bertanya selalu
Berlinanglah air mataku

Riii…iindu
Mengapa rindu hatiku tiada tertahan
Kau tinggalkan daku seorang

Riii…iindu
Mengapa rindu hatiku tiada tertahan
Kau tinggalkan daku seorang

Engkau pergi tiada pesan
Kabar darimu ku nantikan
Karna janji pun kau lupakan
Meranalah aku seorang

Akan kucari walau kemana
Ingin aku berkelana
Ke ujung dunia engkau kucari

Kalau hatiku sedang rindu
Pada siapa ku mengadu
Karna hati bertanya selalu
Berlinanglah air mataku

Riii…iindu
Mengapa rindu hatiku tiada tertahan
Kau tinggalkan daku seorang

Riii…iindu
Mengapa rindu hatiku tiada tertahan
Kau tinggalkan daku seorang

Engkau pergi tiada pesan
Kabar darimu ku nantikan
Karna janji pun kau lupakan
Meranalah aku seorang

Akan kucari walau kemana
Ingin aku berkelana
Ke ujung dunia engkau kucari

Kalau hatiku sedang rindu
Pada siapa ku mengadu
Karna hati bertanya selalu
Berlinanglah air mataku

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: UNSUR? :.

Hanya untuk Wanita.  Baca dan fikirkan dimanakah kedudukan anda.  Hanya sebagai satu perkongsian bersama.  Saya rasa apa yang dinyatakan mungkin benar kepada anda mungkin juga tidak, saya tidak tahu tetapi anda tahu siapa diri anda.  Benarkan?  Di bawah ini saya catatkan penentuan UNSUR seseorang ditentukan oleh kedudukan anda dalam hirarki adik beradik seibu sebapa. :

PERTAMA WANITA UNSUR TANAH (Anak pertama, kelima, kesembilan)
- Merendah diri, serta hormat dan patuh.  Setia serta rela berkorban.
- Tidak cerewet. Tidak meninggi diri.  Tidak sombong dan bukan seorang pemarah.
- Tenang diri. Aman.  Pemberi sokongan.
- Tidak suka membantah atau membangkang.
- Watak lemah lembut, manis, bersih dan sentiasa menjaga kecantikan
[nota : wanita sentiasa ingin cantik, tidak dinafikan]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: NEW ENTRY :.

Sakinah, mawaddah wal rahmah (tenang dan dilimpahi kasih sayang)?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: MR. GARFIELD :.

Tahukah anda apa dia gambar di atas ini?  Alkisahnya bagaimana?  Sebenarnya sejak saya kecil saya dah didedahkan oleh komik ini, saya tidak pernah hidup dengan anak patung seumur hidup saya pun saya cuma tahu dan kenal tetapi tidak pernah memiliki patung sebagai teman malam atau teman tidur.  Untungnya hidup menjadi seperti saya.  Kenapa tidak rugi sebab ibu bapa tidak runsing dengan bajet memberikan anak-anak barang-barang yang hanya suatu 'kehendak' semata-mata.  Walaupun sepanjang saya membesar bersama sama teman sepermainan 'biasalah' ada perasaan tidak puas hati, jeles, dan seangkatan dengannya kerana mereka memiliki zaman kanak-kanak, remaja dalam keadaan yang mereka alami tidak seperti saya.  Tidak seperti saya hidup dalam semua serba serbi kekurangan.

Panjang pula bebelan saya kali ini, walaupun saya tidak terlintas untuk mencoret kisah zaman lampau saya tetapi dalam tiada kerja pada saat dan ketika ini, saya ter'google' [ehem bahayanya penggunaan perkataan ini, saya fobia] tentang mr.garfield.   Saja nak abadikan walaupun seekor gambar garfield.
anda boleh google tentang garfield di link ini : Garfield

PESANAN : KENANG MASA MANIS ZAMAN SILAM, MASAM MASIN JANGAN SIMPAN
[hati menjadi rindu dan sayu mengenangkan cerita lalu.]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: DIA NI :.

Sesuatu telah berlaku pada hari ini dalam sejarahnya yang tersendiri.  Saya tanpa sengaja telah menemui link ini paanthology Betapa adik ini seorang yang sangat kelakar bagi saya.  Entry-entry yang dilakarkannya di dalam pautan di atas (anda carilah yang ada garisan warna biru itu.  Klik sahaja ye untuk mengetahui lebih lanjut.

PESANAN : SEBELUM KENAL KITA TAK SUKA, BILA DAH KENAL KITA JATUH CINTA.
[sebenarnya tak tahu nak letak entry apa hari ini ngeh...ngeh...ngeh... (rajin pula nak taip perkataan ngeh ni)]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

. : CERITA KELAKAR TENTANG BOLA SEPAK :.

Hye u all, korang ade jawapan tak untuk entry aku nie??hehehe..mesti xde kan.yela,time2 'Demam bola' ni la aku nk tanye korang..Da lame dah aku nk postkan entry ni tapi xsempat,maklumlah musim bola la katakan..hehe..Dalam asyik aku dok dengar pasal bola nih, terlintas dalam pale otak aku ni nk tahu jugak kenape masa perlawan bola sepak ni 45 minit untuk separuh masa pertama??kenape tidak 30 minit?? 1 jam??...hurm..xpe2,u all jangan garu kepale erk..:-)..kali ni aku nk kongsikan pengalaman aku bile buat 'research' tentang entry nih. Jawapannye..... korang bace jawapan yang dikemukakan oleh pakar saintis sukan ni..hehe..zas~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SIAPA KAWAN SIAPA LAWAN :.

Benar sebagaimana yang di katakan bila kawan jadi lawan, hidup penuh semula dengan teka dan teki. Kenapa kawan kita yang dah kita kenal lama boleh berubah menjadi lawan. malah membuat kita sakit hati sedangkan hakikatnya kita ni manusia ada masa down, ada masa up. ada masa ceria ada masa sedih.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: TUTORIAL? :.

Thanks to kozumi sebab saya jumpa sesuatu yang menarik seperti di bawah ini. Mohon komen dan baca kalau berminat :

Ok. Tetiba pula hari ini nak jadi cikgu mengajar satu tutorial dalam ni.  Ngeh...ngeh...ngeh... tutorial ini adalah untuk meletak gambar di post entry yang perlukan gambar.  Nak belajar?  Senang saja:

Copy 'N' Paste
[belajarlah tentang 'copy n paste']

Sila lawati blog untuk kozumi.sepaku.net keterangan lanjut.

PESANAN : KEFAHAMAN SETIAP INDIVIDU BERBEZA, PANDAI-PANDAILAH BUAT.
[try saja dulu, hasilnya nanti anda letak LINK di blog saya nanti saya follow]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: MELODI :.

Hidup ini umpama seperti melodi muzik.  Sekejap bunyi merdu sekejap menjadi nyaring.  Melodi boleh menjadi amat menarik didengar.  Melodi hari ahad saya pada pagi ini, sedar-sedar semalam tv tengok saya.  Melodi merayu-kecewa sebab Argentina kalah 4-0.  Huwaaaaaaaaaaaaaaa......

PESANAN : KERANA BOLA SEPAK HILANG SAHABAT. KERANA SAHABAT SUKAN HILANG BOLA. ERK.... 
[apa-apa jelah]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: MASALAH JIWA :.

Masalah jiwa selepas bersalin

KEGEMBIRAAN sanubari ibu mungkin tergugat dengan kelahiran anak yang disayangi.
Ramai ibu baru mengalami perasaan tidak stabil tetapi kebanyakan rungutan ini tidak berkekalan dan masih dapat ditangani.
Ketidaksaksamaan perasaan hati selepas kelahiran dikategorikan pada tiga suasana;
1. Postpartum blues atau bersedih selepas kelahiran - lazim berlaku kepada ramai ibu- ibu baru.
2. Kemurungan, kepiluan selepas kelahiran (postpartum depression) - teruk sedikit dari kesedihan selepas bersalin.
3. Psikosis selepas kelahiran atau meroyan (postpartum psychosis) - masalah jiwa yang serius dialami sesetengah ibu selepas bersalin.
Penyakit jiwa di kalangan ibu-ibu baru ini selalu dilupakan serta diabaikan. Ini boleh memberi kesan negatif terhadap tumbesaran serta kelakuan anak-anak kelak.
Penyakit jiwa ini boleh dirawat dan dalam kebanyakan kes, ibu-ibu berkenaan boleh kembali sembuh.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: IKHLAS BERGANTUNG KEPADA NIAT, AMALAN JUJUR :.

Sa’d bin Jubair pernah berkata: 
“Ada seseorang yang masuk syurga kerana kemaksiatan dilakukannya dan ada masuk neraka kerana kebaikan dilakukannya. Seseorang yang melakukan maksiat, setelah itu ia takut dan cemas terhadap seksa Allah kerana dosanya, kemudian menghadap Allah dan Allah mengampuninya kerana rasa takutnya kepada-Nya. Seseorang berbuat kebaikan lalu ia sentiasa mengaguminya kemudian ia menghadap Allah dengan sikapnya itu maka Allah pun mencampakkannya ke dalam neraka.”

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: FINALLY :.

Akhirnya, audit menamatkan tugas pada hari ini.  Apapun jika kita bertugas dengan cekap dan menjalankan amanah tentu tidak akan mengalami sebarang kesulitan sekiranya audit datang.  Alhamdulillah semuanya masih dalam keadaan kawalan yang baik.

Bangga juga pun ada, cuma mungkin perasaan sendiri kot.

PESANAN : BUAT KERJA KERAS TETAPI HASILNYA KOSONG. BUAT KERJA KOSONG TAPI HASILNYA KERAS. FIKIRLAH.
[saya yang mana satu erk.]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: HIDUP PERLUKAN KEBERANIAN :.

Erm, erk, eh, nak cerita apa sebenarnya yang sedang saya fikirkan sesaat lalu.  saya sudah lupa nak cerita apa disebabkan kesibukan harian.  saya perlukan keberanian untuk membuat satu keputusan yang besar sebagaimana ketika membuat keputusan sewaktu dengannya. (ehem).  Terfikir, sekiranya saya jadi seorang Jutawan yang banyak duit bukan banyak harta.  harta banyak pun kalau hidup dalam perhatian orang, ancaman luar.  Dan kadang kala hidup memang perlukan keberanian.

Apakata kalau anda seorang yang kaya berduit dan bukan kaya ada harta?

PESANAN : DUIT PERLU UNTUK HIDUP. HIDUP PERLU BERANI.  TANPA DUIT HIDUPPUN TAK BERANI. HIDUP JUGA PUN WALAUPUN TANPA DUIT. ERK... ERK...ERK... 
[merapu seorang]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: MESYUARAT SWOT :.

Pepagi (eh? adakah perkataan ini?") T_T . Pagi-pagi lagi sudah dikejutkan dengan mesyuarat SWOT kali kedua.  Saya tak di maklumkan lebih awal. Nak diadakan pada saat saya tidak maklum. Nampaknya tiada persediaan kali ini.  Saya hanya masuk jadi pemerhati dulu, sebab saya rasa yakin akan ada lagi ulangan mesyuarat kali ke-3 (Kut)

PESANAN : SENTIASA BERSEDIA DARI SEGI MENTAL MENAHAN BAHANG TEKANAN.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: AUDIT TERM N CONDITION :.



Selama 5 hari audit akan berkampung di pejabat.  Mencari maklumat dan data untuk di semak dan dinilai kesahihannya agar tidak berlaku pembaziran tunai.  Bermaksud, 5 hari juga saya akan melayan segala kehendak audit dari awal tahun 1 Januari 2009 sehingga berakhirnya 31 Disember 2009, segala data hendaklah disediakan untuk memudahkan pengauditan dijalankan.  Kalau anda nak tahu tugas-tugas seorang juruaudit sila roll ke bawah ini :

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: TUGAS HARIAN :.

Pagi ini dikejutkan dengan kedatangan Juruaudit. Pengauditan akhir tahun 2009 baru nak bermula.  Nampaknya busy lah saya melayan kehendak audit sepanjang minggu ini.  Account reports dah ready, all the document dah settle and hantar pada mereka.  Harap Juruaudit dapat menyelesaikan report pada 12 Julai, so many things to do after receive the audit reports.  Hopefully the report good..

PESANAN : SENTIASA MENJALANKAN TUGAS DENGAN TEKUN, PANTAS, CERMAT.
[agaknyalah tu kan...kui...kui...kui...]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SIAPA DEBAB :.

Debab adalah gelaran kepada pemilik nama Sudirman Arshad, Anak sulung saya.  Sekarang berumur 2 tahun 2 bulan 16 hari pada tarikh 27 Jun 2010.  Debab lahir pada 11 April 2008.  Lahirnya gelaran nama Debab sebab dia memang gemuk sewaktu umurnya 6 bulan.  Biarlah gambar di bawah ini berbicara :


Ini Debab gambar pada 14 Jun 2008
Umur 2 bulan 
Berat 5kg


Ini gambar pada 11 Nov 2008 
Umur Debab 8 Bulan
Berat : 7.8 kg

Ini gambar pada 2 Feb 2009
Umur Debab 11 Bulan
Berat : 8.3 kg


Sekarang
Ini gambar pada 24 Jun 2010
Umur Debab 2 tahun 2 Bulan 13 hari
Berat : 10.6 kg


Debab dah jauh berubah, sudah tidak debab lagi.  Dia juga kurang berat sebab pemakanan.  Debab tidak gemar makan.  Dulu dia Debab sekarang ini dia normal cuma kurang nutrisi.  Debab suka sangat bergaya depan kamera.  Tercuit hati saya dengan gayanya.

PESANAN : BERAT ANAK BOLEH BERUBAH. IKUT PERKEMBANGAN UMUR DAN PEMAKANAN.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: BULAT MENGEJUT :.







Pagi-pagi ini, saya dah dikejutkan oleh Bulat. Seawal pukul 4.30 pagi Bulat berak, bau yang amat tidak menyenangkan tidur semula pun tak selesa. Sehingga tanpa paksa saya pun bangun membersihkan Bulat.  Kemudian Saya dikejutkan lagi oleh Bulat dengan kepantasan rentak hidup sebagai seorang bayi. Agak-agak dalam pukul 7.50 pagi Bulat dah buat rutin hariannya sekarang iaitu meniarap dan kuda-kuda,  Bulatpun dah mandi.  Debab pun sama dah mandi. Tetapi satu lagi perubahan apabila Bulat mampu angkat kaki tinggi dari punggung dan melemparkan senyuman kepada saya.  Bulat juga sudah reti meminta perhatian ataupun lebih kurang memanggil dengan caranya tersendiri. Wow amat teruja saya melihat prestasi Bulat sekarang.  Cepat atau memang begini rutin harian seorang bayi?

[Bulat suka sangat senyum.]

PESANAN : HARI-HARI SEPERTI INI TIDAK AKAN WUJUD LAGI. HARGAILAH PRESTASI ANAK ANDA SETIAP HARI.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

. : MEMILIKI SEORANG ANAK PINTAR :.

Tajuknya : Memiliki seorang anak pintar.
Masalahnya : Apa kena buat jika ada seorang anak pintar.
Soalan : Apa persediaan sekarang jika anak itu memang pintar walaupun baru berumur kurang 2 tahun.
Sebenarnya :

Saya ingin mengetahui apakah komen ibu-ibu untuk membuat persediaan kepada anak yang pintar untuk jangka masa panjang sebab saya tidak mahu ketinggalan dalam masa tumbesaran anak itu terabai perkara-perkara yang penting yang tidak saya ketahui.  Entry ini bukan bermaksud mengakui anak saya pintar tetapi sebagai satu persediaan untuk memiliki anak pintar.  

PESANAN : TINGGALKAN KOMEN YANG POSITIF THANKS.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: UNTUK LONG HAFFIZ :.

Kau orang kenal siapa dia ni ?
Kalau nak kenal boleh tengok blog long haffiz
Makin kenal mungkin anda akan jatuh cinta dengan follower yang dimilikinya.

Macam mana nak cari follower seramai macam milik long haffiz.
Jeles.

PESANAN : MAU CARI LINK JANGAN LUPA LETAK LINK ANDA OK.  DAN USAHA JUGA CARI FOLLOWER MACAM LONG HAFFIZ SAAT INI SERAMAI 1740 ORANG

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: BUKAN CINTA CUMA CUKA CURAH LUKA :.

Realiti atau kenyataan.  Bermaksud, sakitnya realiti yang baru di ketahui.  Apapun sabar saja lah dengan realiti semasa ini.  Tidak tahu nak cerita apa lagi, tapi memang realiti itu menyakitkan.

PESANAN : BIAR PUN REALITI ITU MENYAKITKAN, KITA ADA IMAN DARI IMAN LAHIR KESABARAN, DUGAAN ITU KITA TENTU BOLEH TANGGUNG.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: SIAPA SALLY? :.

AMARAN KERAS : HATI-HATI DENGAN SALLY.

Memang agak mendukacitakan bila mengetahui tentang Sally. Tidak menyangka ia perbuatan si Sally ini.  Sayapun risau teramat sangat juga.  Apa akan terjadi jika seluruh yang ada di sini Sally porak perandakan? Maknanya saya tidak boleh ber'facebook', ber'skype', ber'yahoo', ber'microsft office', malah mungkin akan terjadi tidak boleh menjalankan tugas dengan cekap dan amanah. 

Sally boleh masuk ke mana-mana dengan cara 'internet', 'link', 'download'.  Apa saja cara yang Sally suka, Sally boleh buat.  Siapa Sally?  Dialah Virus Tahap Paling 'power' hari ini. Sesiapa yang masih menggunakan program 'microsoft office 2003', Sally akan 'harm' dan tidak dapat buka komputer. Sally juga merosakkan 'system win32'.  Bermaksud komputer anda kena 'FORMAT' semula dan pastikan mempunyai tahap keselamatan 'antivirus' paling 'CANGGIH' abad ini.  Ini bukan cubaan, ini betul-betul. 

Mengikut sumber maklumat yang boleh dipercayai, Sally hanya dapat di cegah melalui 'antivirus AVIRA' yang berbentuk payung tu..  Boleh disimpulkan di sini, Sally ini kerja dari AVIRA juga lah kiranya, sebab dari segi pemasaran produk perniagaan - Virus Sally ini akan menyumbang meningkatnya penjualan 'antivirus AVIRA'.  Agak-agaknya apa komen anda tentang hal ini.  Ini saja yang dapat saya kongsi buat masa ini.


PESANAN : RISAU KENA BERTEMPAT. HATI-HATI VIRUS MENYENGAT, CUMA LIDAH LEBIH BERBISA APABILA BERBICARA.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

.: WORLD CUP 2010 - PESANAN UTK ISTERI :.

Sebelum anda baca ini saya copy and paste dari laman Penulis Novel Dhiya Zafira 
Silakan membaca dan gelak seorang-seorang bagi yang pernah mengalami situasi ini :

Surat untuk isteri tercinta 2010;
 
Ayang,
Seperti yang sedia maklum,abang setiap bulan terpaksa menghadapi perangai ayang yang berubah mengikut pasang surut bulan setiap bulan tanpa gagal. Abang selalu menjaga hati ayang tanpa gagal ketika kedatangan period ayang tanpa soal. Abang jaga ayang bagaikan menatang minyak yang penuh. Amat besar nya pengorbanan yang abang lakukan selama ini untuk menjaga kerukunan perhubungan kita yang telah bertapak sejak lama? Kini relakah ayang melakukan pengorbanan yang agak kecil terhadap abang?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS